Haydarpaşa Port projesi, çevreye ve İstanbul’un
tarihi dokusuna zarar vereceği eleştirileriyle gündemde. Proje ile beraber
alanın tamamının ticarileşeceği ve İstanbullulara kapanacağı eleştirileri
yapılıyor. Haydarpaşa Garı ve çevresinde yer alan yapı ve alanlar
kısmen Üsküdar ve kısmen de Kadıköy ilçeleri içine giren bu alan özellikle
günümüzde Avrupa ve Asya kıtasını birbirine bağlamakta olduğu için uluslararası
ulaşım ve taşımacılık kaynakları açısından önem taşımaktadır. Ancak, buradaki
asıl önemli nokta, bu alanın tarihi doku içinde ve stratejik önem açısından
aldığı yerle ilişkilidir.
Uzun yıllar boyunca Anadolu'ya giriş-çıkış
kapısı niteliğindeki gar; Osmanlı döneminde Haydarpaşa Geniş bir
çayırlıktı. Bu çayırlıktan geçen ve iki yanında ulu ağaçların yer
aldığı dere bugün kapalı olan Et Balık Kombinasının bulunduğu yerde denize
dökülürdü. Haydarpaşa çayırında 24 Ağustos 1871 günü Haydarpaşa İzmit
Demiryolunun yapımına başlanılmıştır.
Haydarpaşa’nın
ilk gar binasının temeli 11 Mart 1872 yılında atılmıştır ve iki katlı ahşap bir
yapıdır. Yapı, 22 Eylül 1872 tarihinde Haydarpaşa-Pendik hattının sefere başlamasıyla
birlikte hizmete girmiştir. Memur ve işçilerin kalacağı lojmanlar da bu binanın
yanında yer almıştır. Günümüzde hala tarihi,
kültürel, sosyal, işlevsel ve simgesel değer niteliğini korumaktadır.
2.HAYDARPAŞA’DA NELER
OLUYOR?
2004’te
Marmaray projesinin şekillenmeye başlamasıyla birlikte
gar, kentsel rekabete sunulmak istenmektedir. Buna göre Marmaray’ın İstanbul’un
Anadolu ve Avrupa yakalarındaki demiryolu hatlarının deniz altından geçecek bir
tüp tünel ile birbirine bağlaması ve kent içi ulaşımda inşa edilecek
yeni bir sistem ile kesintisiz bir demiryolu ağı oluşturması amaçlanmıştır.
Söz konusu projenin kurgusu, Haydarpaşa’yı kent içi ulaşımın başlangıç - son
noktası olmaktan çıkarmaktadır. Böylelikle, İstanbul’un Tarihi Yarımadası
karşısında, deniz kenarında TCDD’ye ait Haydarpaşa Garı ve geri sahasını içeren
1 milyon m² alan, yatırım aracı haline dönüştürülmektedir.
3.YASAL SÜREÇ NASIL
İŞLEDİ?
Bölgeyi
ticaret ve turizm alanı olarak yapılaşmaya açan planlar, "bölgeye
öngörülen yoğunluklarda, kentsel peyzaj, altyapı dengeleri ve kültürel dokunun
gözetilmemesi" nedeniyle İstanbul 3 Numaralı Koruma Kurulu'nun onayından
geçememiştir. Ancak planlar, Devlet Demiryolları işletmesi Genel Müdürlüğü
Taşınmaz Mallar Dairesi Başkanlığı tarafından ilgili kurullara tekrar
iletilmiştir. Ancak bu planlar tekrar Koruma Kurulu tarafından uygun
görülmemiştir.
27 nisan 2005 - 5335 sayılı Torba Yas, Resmi
Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Bahsi geçen yasanın 32. Maddesiyle Haydarpaşa
Gar ve Liman alanındaki taşınmazların satış, devir, plan ve projelendirme
yetkisi TCDD Genel Müdürlüğü’ne devredildi.
Kültür
varlığı olarak tescillenen yapının etrafı 2006 yılında kentsel ve tarihi sit
alanı ilan edilmiştir
Bu
kararlar üzerine Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü; İstanbul
II Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu'nun 20.07.2005
gün 438 sayılı kararı ile tescil edilen 240 ada, 1 parseldeki 3 adet kagir
yapı, 4 adet çınar ile 2 adet sedirin korunması gerekli kültür ve tabiat
varlığı niteliği taşımadığından tescil kararının yerinde olmadığı; 240
ada, 14 parselin koruma alanı olarak belirlenmesinin uygun olmadığı iddiasıyla
anılan planları tekrar ilgili kurullara iletmiştir
Planların
kurula yeniden iletilmesi sonucu değerlendirme yapan TC Kültür ve Turizm
Bakanlığı İstanbul V Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge
Kurulu, 26 Nisan 2006 gün ve 85 sayılı karar ile Haydarpaşa Garı ve çevresi
Kentsel ve Tarihi Sit olarak tescil edilmiştir. Fakat bu karar 6 ay boyunca
ilgili mercilere dağıtılmamıştır. 21 Haziran 2006 tarihinde Kültür Bakanlığı,
alınan kararı tekrar görüşülmek üzere İstanbul V No'lu Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kurulu'na geri göndermiştir. Ancak kurul, kararın doğruluğunu
tekrar ederek, değiştirilmesine gerek olmadığını vurgulayarak, Koruma Amaçlı İmar
Planı hazırlanıncaya kadar bu alanda hiç bir şekilde yeni yapılaşmaya
gidilemeyeceğine karar vermiştir.
4.YASAL ENGELLERE
RAĞMEN NELER OLDU?
Haydarpaşa
Garı’nda 28 Kasım 2010 tarihinde yangın çıkmış, yangından dolayı garın çatısı
çökmüş ve 4. Katı kullanılamaz hale gelmiştir. Yangın sonrası ortaya çıkan
Haydarpaşa projesi büyük tartışmalara neden olmuştur. 2011 yılında 5 Numaralı
Kültür Varlıkları Koruma Kurulu 1/5000 Ölçekli Koruma amaçlı Nazım İmar
Planlarını onayladı. Planda tarihi Gar binasının 'Kültürel tesisi, turizm,
konaklama' alanında kaldığı fark edilmiştir.
5.PEKİ ÜST ÖLEÇK PLANLAR NE DİYOR?
1/100.000 ölçekli istanbul
çevre düzeni planı’nın sentez raporunda haydarpaşa limanı’ndan şu şekilde
bahsedilmiştir:
“Marmara Denizi’nde Haydarpaşa,
Tekirdağ, Çanakkale, Bandırma, Mudanya ve derince limanları önemli kamu
limanları olup, çoğu Marmara Denizi’nin güneyinde yer almaktadır. Trakya Bölgesi’nin
kargo gereksiniminin büyük bölümü Ambarlı ve Haydarpaşa limanlarından karşılanmaktadır.
Ancak, Haydarpaşa limanı, normal kapasitesinin üstünde çalıştığından limanda
sıkışıklıklar yaşanmaktadır. Ayrıca; limanın kaldırılması söz konusudur”
İŞLEV DEĞİŞİKLİĞİ: YÜK LİMANI
İŞLEVİNİN KALDIRILMASI
1/100.000 ölçekli İstanbul
Çevre Düzeni Planı’nda raylı sistem şebekesi planlanırken, mevcut hatların yanı
sıra aşağıda açıklanan inşaatına başlanmış raylı sistem hatlarının da
tamamlanarak, hizmet vermeye başlayacakları kabul edilmiştir.
TİCARET – TURİZM – KÜLTÜR
Kadıköy ve Üsküdar geleneksel
merkezleri ile Kadıköy-harem-Haydarpaşa koridorunu kapsamaktadır. Ticaret,
turizm, kültür ve konut alanı olarak tanımlanan Kadıköy ve Üsküdar geleneksel
merkezleri ile Kadıköy-Harem-Haydarpaşa koridoru; bölgenin doğal, kültürel,
tarihi kimliği, bölgenin silueti ve mevcut kentsel dokunun niteliği göz önünde
bulundurularak geliştirilecektir. Bu bağlamda; konut işlevini tehdit etmemek,
işlevsel çeşitlilik ilkesine uymak, mevcut dokuyla uyumlu olmak şartı ile bu
alanda üst düzey hizmet faaliyetlerinin de yer alması hedeflenmektedir.
Geleneksel merkezde olduğu gibi alanda turizm olanakları ve kültür
endüstrilerinin geliştirilmesi desteklenecektir.
6.PROJEDE SON DURUM
ŞUBAT 2016 Haydarpaşa Gar, Kadıköy
Meydanı ve Çevresi Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı’na, peron alanlarıyla ilgili
yapılan itirazı görüşen İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi, planların
revize edilmek üzere iade edilmesine karar verdi.
Haydarpaşa Dayanışması, “Haydarpaşa mücadelemiz sürüyor!” diyerek son günlerde kamuoyunda sıkça dile getirilen “Haydarpaşa Kurtuldu” haberlerine yönelik bir açıklama yayınladı.
Haydarpaşa- Pendik arasındaki banliyö tren hattında gelinen son durumda Haydarpaşa-Söğütlüçeşme istasyonları arasında bütün ağaçların kesildiği öğrenildi.
Haydarpaşa Dayanışması, “Haydarpaşa mücadelemiz sürüyor!” diyerek son günlerde kamuoyunda sıkça dile getirilen “Haydarpaşa Kurtuldu” haberlerine yönelik bir açıklama yayınladı.
Haydarpaşa- Pendik arasındaki banliyö tren hattında gelinen son durumda Haydarpaşa-Söğütlüçeşme istasyonları arasında bütün ağaçların kesildiği öğrenildi.
MART 2016 Haydarpaşa Garı’nın
restorasyon çalışmaları başladı. 2010 yılında yanan tarihi binanın çatısı,
orijinal haline sadık kalınarak yenilenecek.
7. BİZCE BU PROJE…
Ø Toplumsal
uzlaşı olmaksızın hazırlanan
Ø Toplumun
ilgili kesimleriyle şeffaf bir şekilde paylaşılmaksızın yürütülen
Ø Tarihsel
işlevsel ve kültürel değerlerin geliştirilip korunmasından daha çok kısa vadeli
ekonomik çıkarlar barındıran
Ø Alanın
rant kabiliyetinin ve yapılaşma kapasitesinin arttırılarak özel kullanıma
sunulan
Ø Maksat
ve içerik yönünden hukuka, koruma ve imar mevzuatına; planlama, şehircilik ve
planlama teknik ve ilkelerine aykırı olan
Ø Kamu
yararına aykırı bir plandır.
No comments:
Post a Comment