Evinizin hemen yakınında
böyle orman istemez misiniz?
Ali Ağaoğlu kendi projesinin lansmanında çok iddialı
konuşmuştu. İstanbul gibi metropol bir kentin ortasında orman ile iç içe
yaşamak ! ve eklemişti :
Maslak 1453 Projesi'ni 15
Eylül’de satışa sunduk. 10 gün içinde 2 bin 200 konut satışını gerçekleştirdik.
İşini ve projesini doğru yapanın neler yapılabileceğini gördük. Bu memlekette
herkese iş var ama bunun için bir doğru yetmiyor. Yerin doğru olacak, projen
doğru olacak, ödeme şartların doğru olacak. Bunları bir araya getirdiğinde
Türkiye’nin her döneminde Türk ekonomisinin gücüne gerçekten inanan bir
insanım. Maslak 1453 ile yanlış algılama oldu. Özellikle sosyal medyada çok
çarpıtıldı. Ata binişim kıskanıldı. İnsanlar yanlış yönlendirildi. Epey
tartışma konusu oldu. Buna rağmen, aleyhte kampanyalar yürütülmesine rağmen biz
orada 15 gün içinde 2 bin 700 daireyi satışa sunduk. Bu dairelerin 2 bin
200’ünü satıp tahsilatını yaptık. Beni en çok sevindiren olay ise insanların
çevreye ve doğaya duyarlı olmasıdır.
Peki çevreye duyarlı
orman ile iç içe olan Maslak 1453 projesinin gerçek yüzü neydi ?
Projenin Bulunduğu ilçenin önemi
İstanbul Boğazı’nın Avrupa yakasının
kuzeyinde yer alan Sarıyer, kuzeyde Karadeniz, batıda Eyüp, güneyde Beşiktaş ve
Şişli ilçeleri ile komşudur. İlçe Çatalca Yarımadası’nın en doğu kesiminde yer
alan sırtın, bir yandan İstanbul Boğazı’na, öbür yandan da kuzeyde Karadeniz’e
doğru alçalan bölümlerden oluşmaktadır. Sarıyer ilçesi yaklaşık olarak 41
derece kuzey enlemi ile 29 derece doğu boylamının kesiştiği noktada bulunmakta,
mücavir ve yoğun yerleşik alan toplamı 14,600 hektar’dır.
Maslak 1453
Maslak 1453; Ağaoğlu tarafından 2012
yılında Maslak’ta Fatih Orman arazi üzerinde 2012 yılında başlandı. 314 dönüm
arazi üzerine konumlandırılan projede toplam 5 bin 300 bağımsız bölüm yer aldı.
Bunun 4 bin 700’ü daire olarak tasarlandı. Projede yer alan en yüksek bina 55
en düşük ise 21 katlı. Toplamda 24 kulenin yapılacağı Maslak 1453 projesinde
ticari alanlarda yapıldı. Ağaoğlu Maslak 1453 kapsamında yer alan konutlar,
1+0’dan 4+1’e kadar tasarlandı. Konut büyüklükleri ise 64 metrekareden başladı.
Projenin en önemli noktalarından
biri de hem büyük şehir özellikleri hem de sürdürülebilir kaynakları ve çevreye
duyarlı yeşil bina sistemlerini bünyesinde barındırdığını iddia etmesidir.
Mashattan Residence projesinin arka
tarafında konumlandırılan Maslak 1453, Metro istasyonuna 10 dakikalık yürüme
mesafesinde. İTÜ Metro durağından inip de Oto Sanayi Bölgesi tarafında ilerleyince
yol üzerinde bulunan HSBC Bankasının tam arkasında bulunuyor.
Buraya kadar çok iyi peki yanlış
nerede ?
1. 1/1000
ölçekli Revizyon Uygulama İmar Planında, gecekondu önleme bölgesi olarak
tanımlanan 32,7 ha.
Verilen yapılaşma değerleri ile 32,7 ha. planlama alanı
üzerinde, mevcut imar hakları ile birlikte yaklaşık 625.000 m2
inşaat alanı ortaya çıkmakta, bu durum plan notları ile oluşturulan ayrıcalıklı
imar hakları ile çok daha yüksek bir değere ulaşmaktadır. Planda kişi başına 65
m2 brüt alan belirlenmiş olduğundan, oluşturulan konut alanı ile
birlikte 7.640 kişilik nüfusun buraya yerleşeceği tespit edilmektedir. Plan
notlarının 15. Maddesinde; “Planlama alanının tamamında eğimden dolayı
açığa çıkan bodrum katlar iskan edilebilir, İskan edilen bodrum katla emsale
dahil değildir.” denilmektedir. Plan raporunda da belirtildiği
üzere son derece eğimli bir araziye sahip olunan alanda iskan edilebilecek olan
bodrum katları ile birlikte planlama alanındaki nüfus 10.000’i dahi
geçebilecektir.
2011 tarihli planın yürütmeyi durdurma kararı ile birlikte
2016 tarihli planında bu imar durumu şartlarıyla hazırlandığı görülmektedir.
Emsal: 2,20
TAKS: 0,55
Hmax: serbest
İmar durumu, yüksek nüfus yoğunluğu ve bu yoğunluk
karşısında donatı alanlarının standartların altında kalması
2. Dava konusu plan alanının üst ölçekli plan
yönünden incelenmesi sonucunda da, bölgenin 15.06.2010 tasdik tarihli 1/100.000
ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı’nda Askeri Güvenlik Bölgesinde kalmakta
olduğu tespit edilmiştir. Buna göre 3194 sayılı Kanun ve eki yönetmeliklerde
açıkça belirtilmesine karşın, söz konusu planlar, üst ölçekli planlara aykırı
olarak elde edilmiştir.
Planlama alanının meri plan durumuna bakıldığında ise bölge,
İstanbul 1. İdare Mahkemesinin 2010/367 Esas Sayılı ve 2010/338 Karar
Sayılı, 10.03.2010 günü verdiği karar ile iptal edilen 21.01.2003 tasdik
tarihli 1/5000 ölçekli Şişli, Ayazağa Revizyon Nazım İmar Planı onama sınırı
içinde, Askeri Güvenlik Bölgesinde kalmaktadır. İstanbul 1. İdare
Mahkemesinin verdiği karara göre, 21.01.2003 tasdik tarihli imar planı, yüksek
nüfus yoğunluğu ve bu yoğunluk karşısında donatı alanlarının standartların
altında kalması ve eksik bulunması, planın iptal nedeni olarak
gösterilmektedir.
Üst ölçek plana aykırı olması ve bir önceki planla
birlikte askeri alanın imara açılmasıyla nüfus artışına sebep olması
3. Planlama alanı, Orman alanına komşu bir alan
olması nedeniyle İstanbul’un az sayıda kalmış ve giderek her geçen gün daha da
tahrip edilen orman alanları üzerinde baskı kuracaktır. Orman alanına bu kadar
yakın bir alanın yüksek yoğunluk verilerek imara açılması, halihazırda giderek
kaybolan orman alanlarını ciddi bir şekilde tehdit etmektedir.
Ayrıca söz konusu boş ve yeşil olarak bırakılmış alanda
arazinin yoğun bir yapılanmaya açılması; arazinin büyüklüğü ve bulunduğu yer
ile birlikte düşünüldüğünde, kent bütününde arazi kullanım kararlarına, ulaşım
ve altyapı sistemlerine doğrudan etki edecek nitelikte bir karar olacağından,
kent bütününde değerlendirilmesi gereken bir plan kararı niteliğindedir. Ancak,
dava konusu planlar sınırlı bir alanı kapsamakta ve yapılması önerilen
değişikliğin kent merkezinde ve kent bütününde ulaşım, arazi kullanımı vb.
üzerinde yaratacağı etkileri ortaya koymamaktadır. Çevre yapılanma koşulları
yönünden önemli etkileri olacak olan bu tür plan çalışmaları ile birlikte
yapılması zorunlu Analitik Etüd çalışmaları da gerçekleştirilmemiştir.
4. İstanbul genelinde hazırlanan 1/5000 ölçekli nazım
imar planlarında Enerji Nakil Hatlarının geçtiği bölümler genel olarak yapı
yasaklı alanlar kapsamına alınmış ve bu hatların altlarına yapılaşma
verilmeyerek bu bölgelerde park alanları, ağaçlandırılacak alanlar, pasif yeşil
alanlar, yol alanları vb. gibi fonksiyonlar planlanmıştır. Fakat plan ile
enerji nakil hatları altında kalan ve yeşil alan olarak terki gereken
alanlardaki yapılaşma haklarını da kullanmak ve ayrıcalıklı imar hakları elde
etmek üzere; bu alanlar konut alanı olarak gösterilmiştir. Bu şekilde yerleşime
uygun olmayan alanlarda, imar hakkı düzenleyerek ayrıcalık yaratmak isteyen ve
kamu sağlığını hiçe sayan dava konusu planların iptali gerekmektedir.
Enerji nakil hatları üzerinde yapılaşmayı engelleyen
şartlara rağmen bu alan konut alanı olarak gösterilmiştir.
DAVA SÜRECİ
Başbakanlık Toplu Konut İdaresi (TOKİ) tarafından
hazırlanan, T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 11.08.2010 tasdik
tarihli İstanbul İli, Şişli İlçesi, Ayazağa Gecekondu Önleme Bölgesi'ne ait
1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planının iptali
için ŞPO tarafından İstanbul 6. İdare Mahkemesi’nin 2010/2480 E., 2012/2496 K.
sayılı dosyası üzerinden iptal davası açılmış, Mahkemece davanın reddine karar
verilmiştir. Ancak söz konusu karar Danıştay 6. Dairesi’nin 2013/4225 E.,
2014/2354 K. sayılı kararı ile bozulmuştur. Verilen bozma kararında işin
esasına da girilerek,
“…dava konusu alanın 1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre
Düzeni Planında askeri güvenlik bölgesinde kalan kısımlarının 2565 sayılı
Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu çerçevesinde
değerlendirilmediği, bilirkişi raporunda; dava konusu planlar ile yapılan
fonksiyon değişikliğinin; uyuşmazlık konusu alanınyoğun ticaret ve iş merkezi
aksında kalması nedeniyle çevresel etki değerlendirmesi ve staratejik etki
değerlendirmesinin yapılmadığı yönünde tespitler başta olmak üzere bir çok noktada
dava konusu planların kusurlandırıldığı, bu tespitlere rağmen davanın reddine
karar veren temyize konu Mahkeme kararında, bilirkişi raporunda dava konusu
planları kusurlandıran hususların gerekçelendirilerek karşılanmadığı, bunların
yanı sıra dava konusu planların, 1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni
Planında askeri alandakalan kısımlarının, üst ölçekli plana aykırı olduğu,
planların açıklama raporunda belirtildiği üzere ayrıntılı etüt ve inceleme
yapılmadan, yerel zemin özellikleri sık aralıklarla farklılıklar arz eden
alanlarda yerel etütler yapılmadan, yerleşime uygunluk raporu hazırlanarak Afet
ve Acil Yönetim Başkanlığına onaylatılmadan uyuşmazlığa konu planlarda bu
alanların yapılaşmaya açıldığı anlaşıldığından, İdare Mahkemesince tüm bu
hususlar dikkate alınarak dava konusu işlemin iptaline karar verilmesi
gerekirken, aksi yöndeki temyize konu kararda hukuki isabet görülmemiştir...”
Daha sonra T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından
16.09.2011 tarih ve 103140 sayılı Olur’u kapsamında, 29.11.2011-29.12.2012
tarihleri arasında askıya çıkarılan, Şişli İlçesi, Ayazağa Gecekondu Önleme
Bölgesi’ne ait (2 pafta, 1 ada, 20, 49 ve 50 sayılı parseller) 1/5000 Ölçekli
Revizyon Nazım İmar Planı ve 1/1000 Ölçekli Revizyon Uygulama İmar Planı
onaylanmıştır. Bu nedenle 11.08.2010 tasdik tarihli planların artık yürürlükte
olmadığı sabittir. Ancak 16.09.2011
tarih ve 103140 sayılı planların da iptali için ŞPO tarafından açılan davada
Danıştay 6. Dairesi’nin 2012/4412 E. sayılı dosyası üzerinden 26.03.2014
tarihinde planların yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiştir. Kararda;
Dairemizin E:2012/4412 sayılı 21.01.2014 tarihli ara
kararıyla İstanbul Büyükşehir Belediyesinden, uyuşmazlık konusu parsellerin
1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni planında hangi fonksiyonda kaldığının
sorulması üzerine, 25.02.2014 tarihinde kayıtlara giren ara kararı cevabında,
uyuşmazlık konusu parsellerin büyük çoğunluğunun "askeri alanda"
kaldığı belirtilmiştir. Bu durumda, yukarıda belirtilen hususlar göz önünde
bulundurulduğunda, dava konusu planların, 1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre
Düzeni Planında askeri alanda kalan kısımlarının, üst ölçekli plana aykırı
olduğu, planların açıklama raporunda belirtildiği üzere ayrıntılı etüt ve
inceleme yapılmadan, yerel zemin özellikleri sık aralıklarla farklılıklar arz
eden alanlarda yerel etütler yapılmadan, yerleşime uygunluk raporu hazırlanarak
Afet ve Acil Yönetim Başkanlığına onaylatılmadan uyuşmazlığa konu planlarda bu
alanların yapılaşmaya açıldığı anlaşıldığından, dava konusu planlarda üst
ölçekli planlara, şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve kamu yararına
uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Açıklanan nedenlerle, 2577
sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 27. maddesinde öngörülen koşullar
gerçekleştiğinden, yürütmenin durdurulması isteminin kabulüne,
şeklinde ifade edilmiştir.Dolayısıyla 16.09.2011 tarih ve
103140 sayılı Olur kapsamında onaylanan planlar da 26.03.2014 tarihinden
itibaren halihazırda yürürlükte değildir.
Şişli-Ayazağa
Gecekondu Bölgesi Revizyonu Nazım ve Uygulama İmar Planı Plan Notu
Revizyonu ise Bakanlık Makamının 18.04.2012 tarih ve 5966 sayılı Oluru
ile onaylanmış ve Bakanlıkça 14.05.2012 – 12.06.2012 tarihleri arasında askıya çıkarılmıştır. Söz
konusu onama işlemi sadece plan notu revizyonunu ifade etmektedir. Ancak
dayanağı olduğu planlar yukarıda da ifade etmiş olduğumuz gibi Danıştay 6.
Dairesi’nin 2014/4412 E. sayılı dosyasından verilen yürütmenin durdurulması
kararı ile 26.03.2014 tarihinden itibaren hiçbir şekilde uygulanamaz,
yürütülemez niteliktedir.
Daha sonra Bakanlık
Makamının yukarıda ifade edilen 18.04.2012 tarih ve 5966 sayılı Oluru kabul
edilen plan notu revizyonuna ilişkin bir kez daha askı işlemi yapıldığı tespit
edilmiştir. Aynı plan notu revizyonu yaklaşık 2 ay sonra bu kez de 06.07.2012 -
04.08.2012 tarihleri arasında askıya çıkarmıştır. Ancak bu askı işlemi de
hukuken bir anlam ifade etmektedir. Keza dayanağı olan planlar hakkında
Danıştay 6. Dairesi’nin 2014/4412 E. sayılı dosyasından 26.03.2014 tarihinde
yürütmenin durdurulması kararı verilmiştir.
İstanbul İli, Sarıyer İlçesi, Ayazağa Gecekondu Önleme
Bölgesi sınırları içerisinde yer alan taşınmazlara ilişkin Bakanlık Makamının
16/09/2011 tarih ve 103140 sayılı Olur’una istinaden onaylanan 1/5.000 ölçekli
Nazım İmar Planı Değişikliği ve 1/1.000 ölçekli Uygulama İmar Planı
Değişikliğine Danıştay 6. Dairesi Başkanlığı’nca 26/03/2014 tarih ve 2012/4412
Esas No.lu Kararı ile “dava konusu işlemin yürütülmesinin durdurulması”na karar
verildiği ifade edilerek, Bakanlığımızca Danıştay 6. Dairesi Başkanlığı’nca
26/03/2014 tarih ve 2012/4412 Esas No.lu Kararına ilişkin olarak Anayasanın 138.
maddesi ve İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28. maddesi uyarınca anılan kararın
yerine getirilmesi amacıyla Ayazağa Gecekondu Önleme Bölgesinde 16/09/2011
tarih ve 103140 sayılı Olur ile onaylanan ve yürütülmesinin durdurulması kararı
verilen 1/5000 ve 1/1000 ölçekli Nazım ve Uygulama İmar Planları ile bu
planların plan notlarında 18.04.2012 tarih ve 5966 sayılı Olur ile yapılan plan
notları değişikliği işlemi iptal edilerek, TOKİ Başkanlığı’nca yargı kararı
kapsamında hazırlandığı belirtilen İstanbul İli, Sarıyer İlçesi, Ayazağa
Gecekondu Önleme Bölgesi 1/100.000 ölçekli İstanbul İli Çevre Düzeni Planı
Değişikliği, 1/5.000 ölçekli Nazım İmar Planı ve 1/1.000 ölçekli Uygulama İmar
Planlarına ilişkin teklifi 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri ve 3194
sayılı İmar Kanunu’nun 9. maddesi uyarınca 19.01.2016 tarihinde tadilen re’sen
onaylanmıştır.
No comments:
Post a Comment